September 03, 2018

Scan baby boy ke baby girl?

Entry kali ni aku nak share pasal jantina anak dalam perut. Nak ikutkan, 4kali dah aku scan dan jawapan pun berbeza beza. Aku scan kat kerajaan 4kali, sekali kat swasta.

Anak ke 4, aku still teruja nak tahu jantina tau. Sebab anak pertama & kedua aku dah girl, ketiga boy. So, aku nak yang no.4 ni pun boy jugak lah memandangkan si harith aysar tu sorang je lelaki. Nampak kan, mak mak perihatin. Haha. Suami aku pun memang teruja nak anak lelaki lagi.

Masa 21weeks, aku scan pertama kali. Motif nya nak review weight & growth baby je, sebab previous pregnancy anak aku lahir below 2.5kg. Every 2 month aku kena scan & review perkembangan dia. So, masa ni aku tanya la doc tu jantina baby. Doc godek godek, tapi doc kata tak nampak. Scan 2D je kan, tak jelas sangat. Sebelum habis sesi scan tu doc kata, "saya rasa baby boy, sebab nampak penuh. Kalau baby girl dia kosong je kat situ." Aku angguk iye kan je. Dalam hati, seronoknya kalau betul baby boy.

Masa 23weeks aku lagi sekali scan, kali ni kat klinik swasta. Kebetulan aku tak sihat, dan aku mintak scan sekali. Scan 2D je.
Hampir setengah jam doc scan, memula doc kata baby girl. Nampak donut, tak nampak bebird. Masa ni dah rasa macam, emmm...
Doc scan lagi pun sama jugak tak nampak jelas, becoz si no.4 ni aktif dia tak boleh bawak bincang. Haha. And at last, sebelum penutup tu baby pusing dan duduk diam. Ok, sempatlah doc capture gambar tut dia.

Position ambil gambar dari bawah bontot baby 😂

Did you see what i see?

Ok, aku teruja gila kot dapat gambar scan ni. Aku tunjuk kat suami aku, dia pun agak baby boy. Nampak kan harapannnn laki bini ni sama. Hahaha.

28weeks, sekali lagi aku scan kat KK kerajaan. Aku tanya lagi doc baby apa, walaupun aku dah tau jantina baby. Tetiba doc kata "rasanya baby girl, sebab tak nampak pun bebird. Kosong je." Aku tersentak. Pulakkkk dah. Aku pulak yang bercelaru dengan penyataan doc tadi. Haha

Aku sabar jap. Aku tunggu next session pulak. Masuk 30weeks, sekali lagi scan. Dan jawapan doc sama jugak baby girl. Aku malas la nak kisah. Instinc aku kuat mengatakan baby boy, and family pun tenguk perut semua kata baby boy. Sebab perut aku muncung  bulat kedepan dan takde babat kiri kanan. Hahaha. Kalau baby girl  dia macam ada lemak kiri kanan, kira perut tu melebar tak berapa nak muncung kedepan. Gitew. Aku tak tahu la iye ke tidak, based on pengalaman orang tua dulu bagi tahu aku.

Last sebelum beranak, aku scan sekali lagi 38weeks. Aku tak tanya dah baby apa. Sebab aku MALAS nak layan perasaan aku. Kang bercelaru, aku yang haru. Kah! Doc pun scan merata kira growth baby. Tetiba pulak doc sembang, awak ni baby boyyy ke. Sebab masa dia lalu satu kawasan tu aku nampak bebirdddd baby. Tapi aku senyap je. Agaknya doc pun nampak tu yang dia sembang. Haha. Aku buat tak tahu je masa dia sembang. So, aku lega la sikit at last baby tunjuk bukti walaupun aku dah beli dah baju baby girl 😆

Kita tunggu beranak pula berapa hari je lagi ni, baby boy ke baby girl yang keluar. Hiks! Tak sabar lak nak beranak. Korang pun ada pengalaman macam aku jugak ke?

Jumpa next entry.
Yang benar,
Mamy Bea Koya


No comments:

Zikir Sayyidul istighfar

 Assalamualaikum, entry kali ni sangat pendek. Aku just nak share pasal zikir sayyidul istighfar. Aku tahu pasal zikir ni pun lepas dengar p...