October 10, 2019

Car Seat baby wajib 2020

Sepanjang anak aku ada 4, inilah kali pertama aku beli car seat baby untuk anak aku. Oh, awak sangat bertuah ye anak number four. Sebelum ni tak ada kesedaran,sekarang ni alhamdulillah dah ada kesedaran semenjak kerajaan baru wajibkan semua kereta yang ada baby, kena duduk dalam carseat. Sebab nya untuk mengurangkan risiko kecederaan pada bayi dan kanak kanak ketika kemalangan berlaku.


So, sebelum tahun 2020 menjengah, aku dah bersedia untuk harungi jerit tangis anak aku duduk dalam carseat for the first time. Ye, ternyata semua kanak kanak suka nangis kalau terpisah dengah sus gantung dia. Kalau boleh, 24jam nak bauuu. Bau ketiak mak pun jadi lah. HAHA


This is my kid when he seat in the car seat. Memula tu nangis jugaklah aku letak dia dalam tu. Memula, aku gagal tahan emosi. Aku ambil dia balik. Second time, aku pekak kan telinga. Tak sampai pun sejam, elok je dia senyap dalam tu. Good job mamy! *peluk diri sendiri* 

How many teeth I have mamy? 

Kan tenang je bila anak anak dah behave duduk dalam carseat dia tu. Paling seronok mestilah aku. Tak sakit dah pingang aku, belakang aku nak kena tiba dia selama 4jam kalau nak balik kampung aku kat Johor. 



Aku beli carseat ni pun kat Shopee. Jenama BabyGo. Murah je, bawah RM200. Aku ambil utnuk size new born hingga usia 5tahun. Simple je dan mudah nak isntall kat kereta. Bagi aku berbaloi lah dengan harga. Nak beli yang mahal, aku belum sampai tahap MAMPU. Masih berpada pada nak beli sesuatu. Asalkan safety, inshaAllah selamat. Janji sebelum beli, korang pasti kan dulu safety yang ada pada carseat tu and kelulusan dari JPJ. Gitew.


So, apa pengalaman korang bila start beli carseat untuk anak? 


thanks for reading my blog! See you next entry. :)


Much love, 

Mamy Bea


No comments:

Zikir Sayyidul istighfar

 Assalamualaikum, entry kali ni sangat pendek. Aku just nak share pasal zikir sayyidul istighfar. Aku tahu pasal zikir ni pun lepas dengar p...