September 06, 2019

Kerja sambil jaga anak, my new norma.

 Its been so long for me to come back again in blogger. Bersawang dah blog sis ni, since beranakkan anak nombor empat, tahun lepas. Setiap detik membesarkan baby, sangat berharga. Thats why la aku banyak luangkan masa uruskan keluarga. Laman sosial agak kureng aku gunakan.


Then, tahun ni aku start dengan kerja baru. Tolong Mother in Law aku kerja di IIUM campus gambang. Uruskan kedai printing & photocopy. First time aku kerja kedai fizikal macam ni sambil jaga anak, ALONE kat tempat orang. (Biasa aku niaga online je sambil jaga anak kat rumah.) Its quite interesting bagi aku, tapi agak mencabar. Mana kau nak kerja, mana kau nak kena jaga anak, menyusu anak. Agak kritikal untuk aku first month kerja sebegitu rupa. KAH! 

Our first selfie going to work!

Then, slow slow aku baca ragam anak kat tempat kerja. So, aku follow the flow je la. ada jugak time dia nak menyusu ke tengah menyusu ke aku cabut lari settle kan kerja adik adik yang nak print and fotokopi at the same time. Nangis ke tidak, biar je la. Lama lama dia faham kerja mak dia macam mana. Kan? Alhamdulillah, kerja aku dalam asrama student perempuan. Ada adik adik yang rajin jaga baby time mak dia busy buat kerja. Asyereonok la mak dia aman damai tenteram buat kerja. HAHA 


Sebenarnya sangat sangat penat kerja sambil jaga anak. To those yang nak kerja kedai fizikal macam aku ni sambil jaga anak, sila berhenti berangan. Melainkan kau dah buat prepairation fizikal & mental untuk hadapi segala dugaan dan cabaran. Bagi aku agak mencabar bila anak kau dah start boleh merangkak, berjalan & berlari. Sediakan kelengkapan untuk dia atau safety thing secukupnya, then go on. 


Banyak gila memori yang di saster bagi aku kerja sambil jaga anak ni walaupun aku sebenarnya enjoy. Next time aku rajin, aku cerita. Haha. Btw, thanks for reading my blog! See you next entry.



Much love,

Mamy Bea 

No comments:

Zikir Sayyidul istighfar

 Assalamualaikum, entry kali ni sangat pendek. Aku just nak share pasal zikir sayyidul istighfar. Aku tahu pasal zikir ni pun lepas dengar p...