November 08, 2018

Pengalaman Placenta Previa type 1

Hi korang, kembali lagi dalam rancangan mak mak mengandung aku yang kali ni aku nak share pasal placenta previa. Bahasa melayu dia, masalah uri duduk kat bawah masa mengandung. Masalah uri bawah ni dia ada 3 jenis, type 1, type 2 & type 3. 

So, aku tunjuk la kat korang gambar yang lebih jelasss lagi kat bawah ni. 

Gambar ehsan gugel

Untuk normal placenta, dia duduk kat atas. Macam aku placenta previa type 1, kira low implantation macam dalam gambar. Tak bahaya pun, sebab dia tak tutup jalan. Tapi kalau ada pendarahan sikit sikit, kena cepat cepat pergi hospital. 

Type 2 atau partial placenta previa pulak, uri tu betul betul dekat tepi sipi sipi dengan pintu. Biasanya yang kena PP type 2 ni memang  kena banyak bed rest je la. Tak boleh banyak bergerak. Pendarah boleh berlaku kalau kau tak hati hati. 

Type 3 pulak, uri betul betul duduk kat pintu rahim. Sangat bahaya & 100% kena bed rest. Kena duduk hospital kot aku rasa. 

Aku yang kena PP type 1 pun risau yang amattt. Sebulan sekali aku kena scan tenguk perkembangan uri tu naik ke tidak. Ikut pengalaman aku, 2kali aku scan dari 24weeks & 28weeks takde perubahan. Still low placenta. 

Apa aku buat, aku kurangkan buat kerja rumah. Banyakkan sujud lelama masa solat. Satu lagi aku buat, baring dan letak bontot kat dinding kaki ke atas. Haha. Ape pelik je tips aku ni. Rasa khurafat pun ada. Tapi, aku pun dapat tips dari orang yang dah berpengalaman masalahnya 😂

Masuk 34week, scan sekali lagi tenguk placenta dah naik balik dah. Syukur alhamdulillah. Legaaa. Sebab kalau placenta tu still kat bawah type 1, still boleh bersalin normal. Untuk type 2, peratus untuk bersalin normal agak tipis laaaa. Kemungkinan besar kena operate. Kalau PP type 3 aku tak nak kupas, type 3 ni yang memang kena bed rest gila gila kot. Bayangkan uri duduk kat pintu jalan, memang kena operate la cerita dia kalau nak bersalin. Satu lagi, pendarahan mungkin berlaku masa preggy & boleh menyebabkan keguguran. Nauzubillah minzalik. Moga tidak terjadi pada sesiapa. 

Bila ada masala Placenta Previa ni, mohon ibu ibu banyakkan bed rest. Jangan buat kerja berat. Minta suami bantu. Rehattt je, sambil solay tu sujud lelama. Nyawa anak kat dalam perut sangat berharga kan berbanding buat kerja berat?

Last sebelum aku tutup entry ni, ibu ibu yang ada masalah PP ni sentiasa fikir positif. InshaAllah yang datang pada kita pun semua nya positif. Bagus untuk emosi ibu mengandung yang tak berapa nak betul selama 9bulan ni kan 😜

Sekian, 
Yang benar, 
Mamy Bea Koya 


No comments:

Zikir Sayyidul istighfar

 Assalamualaikum, entry kali ni sangat pendek. Aku just nak share pasal zikir sayyidul istighfar. Aku tahu pasal zikir ni pun lepas dengar p...